Friday, January 14, 2011

Cerita Satu Rasa

Salam...

Super junior? Big bang? Apa tu??? Sori...aku tak layan
korea sangat. Hohohoho~ jahat la aku ni.

Ok...sekarang aku sedang bercakap tentang movie. Bukan music. Actually aku tak kisah pun dari mana asal satu-satu cerita tu. Dari Malaysia pun takpa. errr....bukan diskriminasi ya. The most important one is the storyline. Aku ni pelik sikit. Bila habis tengok cerita, aku akan mula list down moral of the story. Dalam otak ja la..kang aku tulis, nampak macam nak jawab soalan sastera pulak. dan aku tak berminat pun nak cakap sal 'macam mana nak skor bahagian sastera dalam spm'~

Tapi...dalam banyak-banyak cerita, yang paling ban
yak 'hit' aku adalah cerita jepun. Bukannya aku cakap cerita lain tak best. Ikut individu la~ English movies biasanya lebih utamakan segala bagai teknologi dalam cerita diorang. Korea pulak lebih kepada jerat percintaan yang klise. Alaaa.... laki suka kat perempuan and perempuan tu pun suka kat laki tu. tapi dua-dua taknak mengaku. Pastu ada watak ketiga dan keempat. Urghh~ Cerita melayu mesti pasal korporat yang duduk kat rumah ala-ala istana Prince Charles. Cerita indonesia, filipina, venezuela tu lagi la.... kenapa watak protagonis selalu kena tindas??? Hindustan... cinta adalah segalanya =.='

Ada ja yang best...maksud aku sebenarnya banyak cerita
yang best. Tapi cerita-cerita tipikal macam ni selalu buat aku pikir pat lima nam kali nak tengok ka tak.

Why Jdrama?


1) Mostly pasal friendship and family


Since aku ni bukan la gadis kejiwangan yang suka berkepit ngan pakwe... and I don't have any actually. So, aku tak rasa aku memerlukan cerita yang terlampau jiwang dan penuh dengan pengorbanan serta air mata seorang awek buat kekasih hati. Kadang-kadang tu macam menyampah jugak la... kenapa la hidup gagak dua sejoli tu penuh sangat halangan. tak boleh ka buat cerita cinta yang smooth sikit. tapi tak dak
thrill la kan... Tak dak thrill=tak dak penonton=baik tak payah buat cerita.

Aku sangat suka cerita pasal family. Mungkin sebab aku anak b
ongsu. Jadi banyak masa aku habis dengan family. Cerita pasal family dan friendship lagi sesuai kot untuk budak innesen cam aku~ wohohoho.. tak leh blah. Cerita macam ni selalu buat aku realize benda yang mungkin aku tak sedar tentang orang sekeliling aku.

2) Banyak monolog


Aku sangat suka quote. Bila tengok cerita, aku suka gila cari dialog-dialog yang terkesan dan mengesankan. Alkisahnya, jdrama sangat-sangatlah banyak
monolog berserta thoughts yang menarik.

Sebenarnya kita macam tu kan? Bila kita alami sesu
atu, kita suka bermonolog sorang-sorang. Kan?kan? Well.....aku yakin bukan aku sorang yang macam tu. Monolog-monolog tu... kadang-kadang merupakan benda yang kita nak bagitau orang. tapi tak terluah. dan aku selalu rasa yang pemikiran dalam monolog berbanding dialog..adalah lebih jujur. I'm terrible at expressing my own feelings...akhirnya semuanya yang aku fikir terpendam dan hilang dalam sudut hati aku yang paling dalam.




Aku bosan cerita yang hanya ada dialog ja. At times, aku nak tau apa yang betul-betul dia fikir waktu tu. Aku tak suka bila part sedih, dia cuma menangis. Monolog plak hanyalah waktu baca surat ja. Cerita macam tu sangat dull...sebab dia macam third point of view. Aku tak betul2 boleh paham cerita tu.


Aku suka mencari cerita yang reflects diri aku....

3) Lawak terlampau yang dimaafkan

Aku tak tau yang ni kenapa. Aku boleh tengok lawak jepun yang bagi aku tak logik 720 degree...sengal tahap tak hengat dunia... tapi
aku boleh gelak. Tapi kalau cerita lain buat lawak macam tu gak... aku rasa macam nak capai remote control dan tettt....tukar channel.

Urmmm.....untuk yang ni~ wujud sket kot diskriminasi~ tralala


If it can be treated one second earlier, the heart might start beating again.

No comments:

Post a Comment