Saturday, February 19, 2011

Harapan dan Takdir

Salam...

uk...gonna miss u



Hohoho...setelah sekian lama blogku bersawang...ni tuan ko datang nak bagi mandi. Sian ko yek... Tuan ko pergi uk tak bagi tau... dah start kelas pun tak bagitau. Apakan daya...tuan ko ni pemalas pahit! Ok la..aku tak dak mood nak berhikayat sal uk tu. Banyak sangat tragedi....
>.< Juga malas nak bercerita tentang si labu labi yang berjaya menggegarkan moscow. Aku nak bercakap menaip tentang kita...kita semua~

**********
ni la anak aku

Terukir senyum si ibu
Bahagia menghiasi jiwa si bapa
Permata yang diimpikan dulu
Kini berada di depan mata

Siapa la tak seronok dapat anak kan? Kalau boleh nak ditatangnya anak tu bagi minyak masak seri murni yang penuh~ Nak bagi sesempurna kehidupan kat dia. Dan tak lupa... hidup yang bahagia...

Tapi...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Macam mana kalau hidup anak kita tak seperti yang kita harapkan? Dia tak seperti ideal child yang kita impikan. Dia mungkin budak-budak yang keras kelapa tak makan saman. Dia mungkin pelajar yang selalu kena denda berdiri depan perhimpunan. Dia mungkin anak yang selalu bagi kita buku yang bertulisan merah darah beserta surat ugutan amaran.

Time tu mesti gatal-gatal ja tangan nak melempang anak yang sering dibelainya tu. Hah? Aku tak cakap pun aku nak cerita pasal si tanggang moden atau cita K.A.M.I punya stail. Aku nak cakap tentang...mencari hikmah yang tersembunyi~

Kadang-kadang ada parents yang akan cakap "Penat ayah ngan mak bela kau dulu. Tapi ni balasan kau...mengecewakan kami ja." Cuba sesekali tanya pada diri. Atas sebab apa kita kecewa? Sebab dia tak berjaya...atau dia anak yang tak boleh dibanggakan?

Orang cakap kalau kita nak faham situasi orang, kita kena cuba sumbat diri kita dalam kasut hapak dia [p/s:sila baca...put yourself in someone's shoes]. Pernah tak kita sedar...mungkin anak kita dah berjaga sepanjang minggu untuk belajar...tapi dia masih tak mampu menjawab soalan exam. Pernah tak kita fikir...tu ujian dari Allah?

Jodoh,maut,rezeki....semua dari kita tahu yang tu semua telah ditetapkan. Tapi masih lagi kita nak mengata mengumpat mengeji takdir Ilahi ni. kadang-kadang kita terlupa yang tu semua kerja Allah. Kita selalu sangat tend nak tengok keputusan di akhirnya...sedangkan yang akan dikira di akhirat nanti adalah usahanya.

Mungkin juga anak kita terjauh sebentar dari Allah. Lalu dengan penuh kasih sayang, Allah tariknya kembali untuk menangis di dalam sujudnya. Mungkin juga Allah nak ingatkan kita yang selalu alpa, lebih mementingkan ilmu dunia sehingga terlupa anak sudah lama tak menyentuh al-Quran dan mengingatiNya.

Bila kita memarahi anak-anak kita, apa yang sebenarnya kita marahkan? Mungkin juga kita sedang salahkan takdir yang Allah tetapkan.

Benar... usaha,doa dan tawakal itu beriringan. Jangan ada satu pun yang tertinggal. Tapi andai semua sudah dilaksana...terimalah takdir Allah dengan redha.

Bukan aku tak pernah menangis...bersedih dengan apa yang Allah beri. Terlupa Allah itu sebaik-baik perancang. Ada sesuatu dalam rencanaNya untuk kita.

Bukankah kita patut lebih kecewa andai anak yang kita jaga dengan penuh kasih sayang tu tak mampu pun mengirimkan doa buat kita kelak?

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
(QS. Al-Hadid : 22)


"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan 'Inna lillaahi wa innaa ilaihi roji'uun' (Dari Allah kita datang kepada Allah kita akan kembali). Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk" (Surah Al-Baqarah : 155-157)

**********

Errr...ada bakat jadi mak orang tak? ecehh~

2 comments:

  1. Awai lagi.
    Lek lu~
    xD
    Tapi..tetap kena bersedia dr sekarang.. =)

    ReplyDelete
  2. yerp..
    aku bercakap dari third point of view sbnrnya..
    bila tgk anak2 yg konon2nya dianggap mngecewakan
    but still...all parents got their own reasons to be worried over this matter
    =)

    ReplyDelete